Loadings RPG-projekt
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Templet som kunde varit Mae Teh Rah

3 posters

Gå ner

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Empty Templet som kunde varit Mae Teh Rah

Inlägg  dark_volvagia sön aug 17, 2008 4:52 am

EDIT: Några skisser längre ned !

Så länge kan jag väll berätta att jag tyckte att det kändes krystat att slänga in ett typiskt zeldatempel med flera våningar och massor av rum. Så det jag har är rätt begränsat. Istället har jag och brorsan förhoppningsvis kommit på ett sätt att dryga ut templet utan att få det att kännas drygt.

Upplägget är som följande:
Huvudpersonen når templets gård.
Templets gård är fylld med blommor och fontäner (som inte är vattenfyllda, än)
Huvudpersonen tar sig in i templet som är stillsamt. Man möts av en staty (just nu en buddaikon som skall representera deras sätt att illustrera Heros (men detta kan ändras senare)). I mitten av rummet står en spegel.

På templets högsta våning kan man släppa igenom solen och lysa upp nedre våningarna. Solens strålar (klockan 12 på dagen) når spegeln i mitten av första rummet. Spegeln är riktad så att strålarna tar sig in i ett hål (mer än såhär behöver inte spelaren veta om). Tanken är att man med hjälp av flera speglar bränner sönder(med uppbackning av krut eller något sådant) en trädpåle som tempelinvånarna kunde sätta som stopp för bergsvattnet som annars skulle rinna in i templet. Spelaren ser alltså till att bergsvattnet rinner in i templet(bara genom att släppa in solljus).

Vatten = Rörelse = Liv = Heros, livets gud.
Eld = Solen = Heros, solens gud
Är tanken.

Genom att be klockan 12 varje dag (egentligen bara genom att släppa igenom solen) gav man alltså liv åt omgivningen (om man inte ber, skulle alltså landskapet slås av en torka, som dock slutar när bergsvattnet tillsist hittar en annan väg att nå ner).

Mer om vad som händer med templet låter jag spara tills jag har skisser som bättre kan förklara. När man släppt in vattnet dras hur som helst en mekanism igång (vattenkraft alltså). Mekanismen stänger templets ingångar. Och spelaren blir kvar i mörkret (det enda som lyser upp är lysrötter, en slags växt som klarar av att leva i mörker. Den sparar energi genom att själv utsöndra ljus till mörklagda rötter. Och genom att pumpa runt energi från belysta rötter).

Om ni ser någon logisk miss redan eller om ni tycker det verkar helt åt *** så vore det bra om ni sa det Razz


Senast ändrad av dark_volvagia den mån aug 18, 2008 2:36 am, ändrad totalt 7 gånger
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Empty Sv: Templet som kunde varit Mae Teh Rah

Inlägg  tobbA sön aug 17, 2008 11:47 am

Najs. Hade tänkt mig Heros tempel med en grej högst upp där solen lyste in...

Men Mae Teh Rah skulle ju vara ett tempel åt Mayaela... Vi skulle kunna använda detta ändå iofs
tobbA
tobbA
Poeten

Antal inlägg : 79
Registreringsdatum : 08-07-21

Till överst på sidan Gå ner

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Empty Sv: Templet som kunde varit Mae Teh Rah

Inlägg  dark_volvagia sön aug 17, 2008 4:20 pm

tobbA skrev:Najs. Hade tänkt mig Heros tempel med en grej högst upp där solen lyste in...

Men Mae Teh Rah skulle ju vara ett tempel åt Mayaela... Vi skulle kunna använda detta ändå iofs
åthelvete! Vad fan, jag tyckte att jag läst igenom beskrivningen ett antal gånger :-/ Fattar inte hur jag kunde förväxla... -.-

japp, tanken var att solen skulle lysa igenom i det här templet också...

Men fy vad dåligt av mig Sad

aja, om det är okej att ändra så kanske man kan göra det... Annars tänker jag ut något annat. Saken är den att det inte lyser in mycket sol i templet. Dock fungerar solen som en del av templets mekanismer... Vattnet spelar ju en desto större roll. Dock hade jag också tänkt ett heros tempel som är nyare och är mycket ljusare. Att det här skulle vara ett gammalt.
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Empty Sv: Templet som kunde varit Mae Teh Rah

Inlägg  tobbA sön aug 17, 2008 9:47 pm

Jo. Vi skulle ju kunna använda detta någon annanstans. Det finns ju trots allt inte bara ett tempel till Heros i hela världen.

Men något jag inte riktigt gillar är delvis att det känns lite långsökt att relatera vatten till livets gud. En vattenmekanism borde nog istället finnas i ett tempel som är tillägnat någon vattengud. Och att prästerna kontrollerar grödornas bevattning via templet känns inte heller rätt då det är något jag är ganska övertygad om hade ogillats av Heros eftersom han tycker att alla ovillkorligen har rätt till liv. En sådan mekanism skulle snarare passa i ett tempel till en ond gud vars präster vill ha makt över folket.
tobbA
tobbA
Poeten

Antal inlägg : 79
Registreringsdatum : 08-07-21

Till överst på sidan Gå ner

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Empty Sv: Templet som kunde varit Mae Teh Rah

Inlägg  dark_volvagia sön aug 17, 2008 10:02 pm

tobbA skrev:Jo. Vi skulle ju kunna använda detta någon annanstans. Det finns ju trots allt inte bara ett tempel till Heros i hela världen.

Men något jag inte riktigt gillar är delvis att det känns lite långsökt att relatera vatten till livets gud. En vattenmekanism borde nog istället finnas i ett tempel som är tillägnat någon vattengud. Och att prästerna kontrollerar grödornas bevattning via templet känns inte heller rätt då det är något jag är ganska övertygad om hade ogillats av Heros eftersom han tycker att alla ovillkorligen har rätt till liv. En sådan mekanism skulle snarare passa i ett tempel till en ond gud vars präster vill ha makt över folket.
Jo det här templet är väldigt långt ifrån Mae teh rah, men jag fortsätter skisserna jag har och börjar sedan på något helt annat. Då skall jag se till att inte glömma bort och förväxla platsbeskrivningarna Razz

Men Mah teh Rah hade ju inte så mycket beskrivningar, så jag och brorsan har spånat rätt vilt om vad templet skulle kunna innehålla.

Kan fortsätta utan skisser så att du får helhetsbilden:

Vattnet är inte livet i sig. Utan templet börjar röra på sig när man fyller det med solljus. Tanken är att en platform lyfter sig och öppnar väg för templets offerplats (eller snarare skattkammare) där man offrar skatter till Heros. Alltså är det hur templet rör på sig som symboliserar livet. Själva templet är ju förstås inte påkommet av Heros själv, snarare av extremister som dyrkar heros gudakraft. De vill bevisa för folket hur pass viktig Heros är för dem. Annars kan vi hålla oss till att fontäner och liknande inte är igång föränn vattnet rinner igenom? Har inte bestämt mig här.

Tänkte också att templets statyer skulle få liv och börja röra på sig.

Den kusliga delen av templet visar sig när skattkammaren uppenbarat sig. Tänk dig att man stänger vattentillförseln mitt under en cermoni. Plötsligt sänks/stängs platformen medans de ber. Så de blir instängda levande.

Alternativ 1 är att templets boss blir en enda överlevande som lyckats överleva genom att äta upp de andra. Under åren har personen blivit till ett monster.
Alternativ 2 är att de bedjande genom ett föremål lyckades uppnå evigt liv under tiden de bad. Men som levande instängda har deras kroppar inte fått mat på flera hundra år, och de går omkring som zombier. Brorsan nämnde att man skulle kunna ha en "odödlighetens pärla", som stänger in dödlighet. Kanske måste man då ta sig till templet för att kunna få Mortana att bli dödlig?
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Empty Sv: Templet som kunde varit Mae Teh Rah

Inlägg  dark_volvagia sön aug 17, 2008 10:15 pm

Äsch, editerade om rätt mycket av det jag skrev ovan nu. ifall någon skulle missa det.
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Empty Sv: Templet som kunde varit Mae Teh Rah

Inlägg  dark_volvagia sön aug 17, 2008 10:24 pm

Kan väll också säga att vi egentligen inte behöver ha templet alls i spelet. Men jag hoppas att det är intressant nog (åtminstone när jag visat skisserna).
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Empty Sv: Templet som kunde varit Mae Teh Rah

Inlägg  gouki sön aug 17, 2008 10:33 pm

Jag vet fortfarande inte hur mycket av storyn som är spikad men bara off the top of my head så vore det coolt om man kommer till det stora heros templet och får reda på att dom inte har det huvudpersonen söker, så äventyret fortsätter till detta övergivna tempel och när man kommer ner i skattkammaren så hittar man den enda prästen/munken eller what have you som istället för att dö av svält gjorde en deal med Mayaela och fick evigt liv mot att han vaktade just det som vår hjälte vill ha. På så vis blir han ett monster =) Om inte annat så blir han ju galen av evigt liv i en murken källare.

Det är passar ju lite bra in iaf att Mayaela gör en sådan deal för att försvara någonting som krävs för att döda Mortana. Lite av en kombination av dina alternativ =)
gouki
gouki
Moppepojke

Antal inlägg : 29
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 36

Till överst på sidan Gå ner

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Empty Sv: Templet som kunde varit Mae Teh Rah

Inlägg  dark_volvagia sön aug 17, 2008 10:45 pm

Låter som en bra grej det där också. Beror alltså helt på hur själva huvudstoryn är tycker jag. Har blivit lite orolig för att jag kanske har spånat alldeles för mycket (och dessutom lyckats förväxla templets egentliga mening) :-/.

Fast eftersom du spånade vidare du med så känns det ju lite bättre på något vis :-p


Senast ändrad av dark_volvagia den sön aug 17, 2008 10:46 pm, ändrad totalt 1 gång
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Empty Sv: Templet som kunde varit Mae Teh Rah

Inlägg  tobbA sön aug 17, 2008 10:46 pm

Jag har ju inte direkt skrivit in det i storyn ännu så jag vet ju inte om det kommer passa in någonstans eller inte. Så om du vill vara säker så skulle jag ju rekommendera att inte lägga ned allt för mycket energi på det. Storyn är så pass långt ifrån klar att det är lite osäkert med vad som skall vara med över huvud taget än så länge. Så att börja skissa på något kanske är lite tidigt egentligen. Alltså, skisser som idéer är kanske bra, men inte så mycket mer än så.
tobbA
tobbA
Poeten

Antal inlägg : 79
Registreringsdatum : 08-07-21

Till överst på sidan Gå ner

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Empty Sv: Templet som kunde varit Mae Teh Rah

Inlägg  dark_volvagia sön aug 17, 2008 10:47 pm

tobbA skrev:Jag har ju inte direkt skrivit in det i storyn ännu så jag vet ju inte om det kommer passa in någonstans eller inte. Så om du vill vara säker så skulle jag ju rekommendera att inte lägga ned allt för mycket energi på det. Storyn är så pass långt ifrån klar att det är lite osäkert med vad som skall vara med över huvud taget än så länge. Så att börja skissa på något kanske är lite tidigt egentligen. Alltså, skisser som idéer är kanske bra, men inte så mycket mer än så.
Nej, jag har märkt det. Mae Teh Rah blev väldigt "fritt" eftersom det inte fanns något att utgå ifrån, så det blev liksom automatiskt att man började skriva sin egen story under arbetet. Antar att man får hålla sig till platser som vi bestämt innebörden lite mer djupgående för.
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Empty Sv: Templet som kunde varit Mae Teh Rah

Inlägg  tobbA sön aug 17, 2008 11:09 pm

Ja. Hm. Och det var kanske lite dumt av mig att skriva ut saker som inte var direkt spikade...

Men som sagt. Inget i storyn är direkt spikat än. Den är bara i fosterstadiet än så att säga. Razz Så det finns ju ingen garanti för att det som är skrivet nu faktiskt kommer att vara med mot framemot slutet.

Det enda som jag egentligen kan tänka mig är säkert att börja designa redan nu är monster. Sedan när storyn börjar bli färdig blir det nog lättare för konceptskissare att börja rita.
tobbA
tobbA
Poeten

Antal inlägg : 79
Registreringsdatum : 08-07-21

Till överst på sidan Gå ner

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Empty Sv: Templet som kunde varit Mae Teh Rah

Inlägg  dark_volvagia mån aug 18, 2008 1:23 am

Nå, här är den bild jag påbörjade igår kväll. Startade färgläggningen idag, långt ifrån klart alltså. Såg nu att den bit av statyns kläder som går framför benen ser ut som fötter... Men så är det inte (fötterna är alltså inte ihop) Embarassed . Jag har flera mindre skisser också, några av dem tog jag med, trots att de inte ser så värst ut (ser ännu hemskare ut tack vara scannern). Men jag vill visa lite av utsidan av templet också.

Tänkte först att templet skulle ligga på en bergsavsats med en trappa som ledde upp dit.

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Skiss1
Bilden visar ungefär hur jag tänkt templet utanför.

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Skiss2
En till, lite äldre skiss vid ingången, ändrat rätt mycket men den kanske hjälper er att visualisera det hela lite lättare (om den övre bilden är otydlig).

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Templeinside1det
Det här är templets första våning. Ingång till vänster på bilden. Rummet till vänster om ingången har ramlat in, till höger går man alltså vidare, där finns en trappa ut på en "balkong". Spegeln i mitten, riktad mot en spegel som sitter i ett hål i statyn som tillsammans med andra speglar, längre in, utnyttjas för att bränna sönder den träpåle som blockerar "luckan" som i sin tur blockerar bergsvattnet.

Notera att hela mittenplattformen senare kommer att stiga med hjälp utav kugghjul (det finns även kugghjul under platformen som ger extra kraft.


Senast ändrad av dark_volvagia den mån aug 18, 2008 2:11 am, ändrad totalt 4 gånger
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Empty Sv: Templet som kunde varit Mae Teh Rah

Inlägg  gouki mån aug 18, 2008 1:48 am

Ser fett ut =) men jag måste fråga. När templet användes, ersatte dom träpålen varje dag efter att tillräckligt med vatten runnit ut osv eller vad?

EDIT: Jag vill inte vara Mr. Negativ men jag har dragit på mig en sjukdom som gör att jag inte gillar att göra saker som alla andra (mittenbarnssyndrom) och just stentrappan upp till templet på ett berg känns lite gammalt. Om jag bara hade en bättre idé vart templet kunde finnas så hade jag skrivit den här ^^ Nej fan det kanske blir bäst på ett berg
gouki
gouki
Moppepojke

Antal inlägg : 29
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 36

Till överst på sidan Gå ner

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Empty Sv: Templet som kunde varit Mae Teh Rah

Inlägg  dark_volvagia mån aug 18, 2008 1:57 am

gouki skrev:Ser fett ut =) men jag måste fråga. När templet användes, ersatte dom träpålen varje dag efter att tillräckligt med vatten runnit ut osv eller vad?
Ja just det var väll tanken. Jäkla liv de hade på den tiden. Razz

Pålen skall egentligen bara sitta emellan en lucka och väggen. Och om lite vatten rinner emellan påverkar ju inte det något, så exakt hur bred pålen var spelade inte så stor roll. Längden var desto viktigare.

Pålen byts ut från balkongen på övervåningen.

Egentligen tror jag att det är enklare för dem om de håller sig till varje söndag. Det där med att det skulle bli torka om de inte bad förrästen... Då får det ju inte heller regna.... Så det blir lite konstigt det där Mad . Hur som helst så är åtminstone trädgårdens dammar bara igång under själva cermonierna.


Senast ändrad av dark_volvagia den mån aug 18, 2008 2:02 am, ändrad totalt 1 gång
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Empty Sv: Templet som kunde varit Mae Teh Rah

Inlägg  dark_volvagia mån aug 18, 2008 2:00 am

gouki skrev:
EDIT: Jag vill inte vara Mr. Negativ men jag har dragit på mig en sjukdom som gör att jag inte gillar att göra saker som alla andra (mittenbarnssyndrom) och just stentrappan upp till templet på ett berg känns lite gammalt. Om jag bara hade en bättre idé vart templet kunde finnas så hade jag skrivit den här ^^ Nej fan det kanske blir bäst på ett berg
Jag ångrade den biten, jag vet inte varför jag har kvar den skissen heller. Men nu orkar jag inte öppna photoshop, så är det.

Nu är det såhär istället:
Templet ligger vid ett berg. Fast en skog är emellan. Hade templet legat _på_ ett berg hade man heller inte kunnat utnyttja bergsvattnet till fullo, så jag strök den idén rätt tidigt ändå Razz

EDIT: okej, jag orkade klippa bort den skissen från bilden iaf.
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Empty Sv: Templet som kunde varit Mae Teh Rah

Inlägg  gouki mån aug 18, 2008 2:16 am

Åfan, jag läser ju som en dyslexiker med grå starr. Stentrappan med de olika platåerna har man väl sett förut också men det ska ju vara ett tempel också så de är väl synd att klaga på att det ser ut som ett tempel Razz
gouki
gouki
Moppepojke

Antal inlägg : 29
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 36

Till överst på sidan Gå ner

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Empty Sv: Templet som kunde varit Mae Teh Rah

Inlägg  dark_volvagia mån aug 18, 2008 2:19 am

Haha. Jag är ingen hejjare på att teckna miljöer egentligen. Massor att lära, så det blir väll att man kör på det traditionella innan man vågar experimentera. TobbA snackade om mayatempel, så det är dels därför det ser ut som det gör. Fast annars hade det nog sett ut som ett typiskt japanskt tempel istället(vilket är ännu mer klisché i RPG sammanhang). Razz
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Empty Sv: Templet som kunde varit Mae Teh Rah

Inlägg  tobbA mån aug 18, 2008 1:58 pm

Ah. Men det ser ju snyggt ut tycker jag. Får väl försöka klämma in detta i storyn nån stans då Smile
tobbA
tobbA
Poeten

Antal inlägg : 79
Registreringsdatum : 08-07-21

Till överst på sidan Gå ner

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Empty Sv: Templet som kunde varit Mae Teh Rah

Inlägg  dark_volvagia mån aug 18, 2008 10:47 pm

tobbA skrev:Ah. Men det ser ju snyggt ut tycker jag. Får väl försöka klämma in detta i storyn nån stans då Smile
Tack :-D
Tja, om det passar så vore det trevligt :-)
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Templet som kunde varit Mae Teh Rah Empty Sv: Templet som kunde varit Mae Teh Rah

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet