Loadings RPG-projekt
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Portningar till spelkonsoler, bärbart

3 posters

Gå ner

Portningar till spelkonsoler, bärbart Empty Portningar till spelkonsoler, bärbart

Inlägg  Spikensbror mån jul 21, 2008 6:51 pm

Jag fick just en väldigt bra ide. Men det beror på vilket språk spelet kodas i.
Om detta spel kodas i C++ så kan man porta det till DS skitenkelt. ^^
Eftersom alla DS spel kodas i C++ med olika variabel som kontroller
till DSen så skulle det vara jätte enkelt att porta det. Bara en ide. ^^
Spikensbror
Spikensbror
Moppepojke

Antal inlägg : 25
Registreringsdatum : 08-07-21
Ort : Sandarne

http://www.swegrafix.net/

Till överst på sidan Gå ner

Portningar till spelkonsoler, bärbart Empty Sv: Portningar till spelkonsoler, bärbart

Inlägg  QauNuckShin mån jul 21, 2008 7:11 pm

Nej. Det är inte alls jätteenkelt. SDL finns inte (vad jag vet) till DS.

Då blir det alltså till att skriva om hela spelkärnan (grafiksystemet, ljudsystemet, inputsystemet...). Minst.
QauNuckShin
QauNuckShin
Kodapa

Antal inlägg : 70
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 37
Ort : Lund

Till överst på sidan Gå ner

Portningar till spelkonsoler, bärbart Empty Sv: Portningar till spelkonsoler, bärbart

Inlägg  Spikensbror mån jul 21, 2008 7:49 pm

Hepp... *Skrotar iden*
Spikensbror
Spikensbror
Moppepojke

Antal inlägg : 25
Registreringsdatum : 08-07-21
Ort : Sandarne

http://www.swegrafix.net/

Till överst på sidan Gå ner

Portningar till spelkonsoler, bärbart Empty Sv: Portningar till spelkonsoler, bärbart

Inlägg  QauNuckShin mån jul 21, 2008 8:15 pm

Jag menar inte att det är en dålig idé att försöka hålla koden någorlunda portabel. Målet är väl att få det att funka iaf på Windows, Linux och Mac OS X (jag kör själv Linux).

Det lär dock bli tillräckligt mycket jobb utan att börja med en DS-portning.. Wink
QauNuckShin
QauNuckShin
Kodapa

Antal inlägg : 70
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 37
Ort : Lund

Till överst på sidan Gå ner

Portningar till spelkonsoler, bärbart Empty Sv: Portningar till spelkonsoler, bärbart

Inlägg  dark_volvagia sön aug 03, 2008 3:40 pm

Håller på att försöka installera ett SDK till PSP.
http://minpspw.sourceforge.net/
Det finns ett för unix också om man är intresserad av en sådan verison.

Tror att det finns liknande till DS. Tyvärr har jag ingen flashkassett till DS så det känns lite onödigt för min del. Vore grymt att koda spel till touchscreen dock.

Återkommer om jag lyckas installera det Razz


Senast ändrad av dark_volvagia den sön aug 03, 2008 6:42 pm, ändrad totalt 1 gång
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Portningar till spelkonsoler, bärbart Empty Sv: Portningar till spelkonsoler, bärbart

Inlägg  dark_volvagia sön aug 03, 2008 5:27 pm

Sådär ett hello world program klart :-)

Tydligen finns hela SDL portad också Very Happy .
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Portningar till spelkonsoler, bärbart Empty Sv: Portningar till spelkonsoler, bärbart

Inlägg  QauNuckShin sön aug 03, 2008 10:23 pm

Tycker fortfarande att det är bäst att vi håller oss till Win/Lin/Mac först. Målet är att få ett fungerande spel. Sedan kan vi se hur det blir med portning till andra format.

Edit: Tycker också att den här tråden bör flyttas till Programmeringsforumet.
QauNuckShin
QauNuckShin
Kodapa

Antal inlägg : 70
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 37
Ort : Lund

Till överst på sidan Gå ner

Portningar till spelkonsoler, bärbart Empty Sv: Portningar till spelkonsoler, bärbart

Inlägg  dark_volvagia mån aug 04, 2008 1:13 am

QauNuckShin skrev:Tycker fortfarande att det är bäst att vi håller oss till Win/Lin/Mac först. Målet är att få ett fungerande spel. Sedan kan vi se hur det blir med portning till andra format.

Edit: Tycker också att den här tråden bör flyttas till Programmeringsforumet.

Det är sant och sant igen. Ja, jag vet men jag ville bara meddela att det absolut inte är omöjligt i ett senare skede. Om vi bara har någon kod att porta över.
dark_volvagia
dark_volvagia
Admin

Antal inlägg : 163
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 34

Till överst på sidan Gå ner

Portningar till spelkonsoler, bärbart Empty Sv: Portningar till spelkonsoler, bärbart

Inlägg  QauNuckShin mån aug 04, 2008 3:22 am

Mm.

Ett problem jag kan se redan nu med en eventuell portning är ju att en modern dator är väldigt mycket mer kraftfull än en PSP eller DS. Portningar till dessa plattformar skulle antagligen kräva en del plattformsspecifik optimering. Dessutom kan grejor som olika storlekar på int ge problem. Sedan har vi t.ex. kod för att spara spelet, som antagligen måste vara annorlunda på PSP/DS.

Men återigen, det är problem vi tar senare. Kan vara bra att tänka lite på, dock.. T.ex. att grejor som är väldigt plattformsberoende (som sparfiler) skrivs i separata funktioner och därmed är lätta att byta ut. Det är iofs rätt smart i allmänhet att dela upp grejor i relativt små funktioner, t.ex. som jag inte gjort i mina senaste kodexempel (speciellt draw()). Razz
QauNuckShin
QauNuckShin
Kodapa

Antal inlägg : 70
Registreringsdatum : 08-07-21
Ålder : 37
Ort : Lund

Till överst på sidan Gå ner

Portningar till spelkonsoler, bärbart Empty Sv: Portningar till spelkonsoler, bärbart

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet